torsdag den 12. marts 2015

De første to uger!

Hola!

Jeg har nu været her i 2 uger. Jeg ville egentligt have skrevet efter en uge men så var der så meget andet jeg skulle.

Den første uge:
Rejsen fra Skanderborg til Coronel Moldes hvor jeg er nu har været virkelig lang selvom der er andre der rejser længere når de skal på udveksling så var det her altså også lang tid. Først var der de 3 timer til København derefter 2 til London og herefter fik jeg det vidst regnet ud til 15 timer til Buenos Aires. Fra Buenos Aires gik turen videre med bus i 10 timer. Alt i alt var jeg super træt da jeg ankom efter 30 timers transport eksl. Ventetid i London og Buenos Aires. Vi er her i min lokal forening 8 udvekslingsstudenter(Tror jeg nok?) hvoraf vi er 4 der lige er kommet nu og 4 der har været her siden August/September.  I Coronel Moldes(lokalforeningen dækker flere byer) er vi 4. Min værtsfamilie stod klar til at hente mig i Sampacho (naboby) og de er super søde. Når man rejser på udveksling kan man(det var jeg i vært fald) godt være lidt nevøs for ens værtsfamilie. Men i mit tilfælde var der intet der. Jeg kunne sagtens skrive meget mere om  hvorfor osv. Men det korte og det lange er at de er meget hjælpsomme og søde mennesker! Mit spanske hjemmefra var meget begrænset og uden de argentinske udtaler (y og ll= ch i stedet for j og vos i stedet for tu f.eks.) Allerede nu kan jeg dog heldigvis mærke forbedringer, jeg begynder så småt at kunne forstå hvad der sker. Specielt den første uge inden skole start hvor vi lavede en masse ting havde jeg svært ved at følge med i hvor vi skulle hen og hvad vi skulle, så jeg fulgte bare efter :’) Vejret her nede er meget anderledes fra Dansk vejr. De første 4 dage var der virkeligt varmt 30-40 grader og solskind. Men vejret slog meget pludseligt om til at være 15-20 grader, voldsom regn og torden. Og nu 4 dage efter er her igen 30 grader og sol. Da man af gode grunde ikke befinder sig ude når solen skinner allermest og det er varmest behøves jeg heldigvis ikke at bruge særligt meget solskind på min blege danske vinterhud. Der er også virkeligt mange myg her og det virker som om de er helt vilde med mig L De første par dage var vi ude at købe ind til en skole uniform til mig, jeg skulle bare købe en hvid polo skjorte, slips og to par sokker. Der er også en nederdel og et par sko man skal have på men min søster er færdig med skolen så hendes nederdel syede min værtsmormor om så den passer mig og hendes skole sko er min størrelse. Derudover har vi været i Rio Cuarto(storby i nærheden) fordi min værtssøster skule starte på universitetet der. Det er en virkelig smuk by men jeg syntes egentligt at det er pænere i Coronel Moldes(specielt når det ikke regner) På vej hjem regnede det så meget at vi blev nød til at holde ind til siden i en lille by mellem Sampacho og Coronel moldes i en time. Jeg har også mødt en masse af en af de udvekslingsstudenter der var her i forvejens venner. De er rigtigt søde og jeg går heldigvis i klasse med en masse af dem. En af de første dage her var vi ude at besøge onkel, tante, mormor osv. Det var virkeligt hyggeligt og vi spiste asado(argentinsk grill) og det var så lækkert! Jeg har en værtskusine her som er på alder med mig og hende kan jeg virkelig godt lide! Heldigvis bor hun tæt på. Hun var på besøg her sammen med en anden kusine da min søster her havde fødselsdag (d.28) hvor min søster holdte fest d. 27. Fødselsdage og fester generelt er meget anderledes her men på den gode måde, folk er meget mere festlige.

Den anden uge:
Skolen startede tirsdag men mandag skulle vi op på skolen i en time hvor der blev sunget nationale sange. Vi fire udvekslingsstudenter i byen mødte første gang op klokken 08.00 hvor det var de yngste på skolen(1-3) og vi blev præsenteret og klokken 14.00 skulle vi møde op igen hvor det nu var de ældste(4-6) Jeg skal gå i 5, så jeg mødte min klasse da alle klasserne mødtes ved flaget. Mandag startede jeg også i fitness center og selvom mange ting er ens der sammenlignet med i Danmark, så er det altså bare helt anderledes at træne i 30 graders varme. Tirsdag startede skolen så. Jeg skal gå i skole fra 13.30 til 19.00 men den første uge kun til 16.30. Det er noget anderledes at gå fra a møde klokken 8 til at skulle møde 13.30 men det er meget rart at man kan sove længe pga. Varmen da man bliver meget træt. I skolen forstår jeg næsten ingen ting. Det varierer lidt fra time til time f.eks. havde vi i en historie time om 2. Verdenskrig så der forstod jeg det meste. Der er et par piger i min klasse som snakker engelsk så de kan heldigvis forklare mig det vigtigste.  




Min søde Hund "Flor"

 Vi havde i sidste weekend besøg af min værtsmors forældrer og to af mine kusiner.
 Min søsters fødselsdagkage.
Min ene kusine og jeg.
To af mine kusiner

 Min søster, kusine og jeg.
Min søster, kusine og jeg.
Skoleuniform.

Knus,
Frederikke


4 kommentarer:

  1. Det ser bare så spændende ud og det er nogle dejlige billeder. Glæder mig til at høre mere, når vi skal Skype. Du bestemmer jo hvornår, kh Mor

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Du har vel været der 3 uger nu ☺egentlig ☺

    SvarSlet
  4. Rigtige dejlige og glade billeder 😊
    Det lyder til, at du er kommet et rigtigt godt sted med en rigtig god familie.
    Dejligt, at du allerede har så mange kontakter.
    Kh Kirsten

    SvarSlet